Velkommen på Trivselslinjen - For folk i forandring
Trivselslinjen
Velkommen. Trivselslinjen på Skærgården henvender sig til dig, som står i en overgangsfase i livet og har brug for tid og rum til personlig udvikling, læring og vækst.
Måske er du netop blevet arbejdsløs, efterlønner eller pensionist; måske er du blevet enlig eller skilt; måske er ungerne fløjet fra reden - eller måske har du bare brug for tid til at overveje, hvad der er vigtigt i dit liv, og hvilken retning det skal tage? I så fald er Trivselslinjen måske noget for dig.
Bæredygtig personlig udvikling og vækst
På Trivselslinjen arbejder vi med bæredygtig personlig udvikling og vækst, og vi bestræber os på at møde dig der, hvor du er. Vi interesserer os for, hvordan vi kan skabe sundhed og trivsel for os selv, for vores nærmeste og for den verden, vi er en del af.


Trivselslinjen - en del af helheden
En stor del af undervisningen på Trivselslinjen foregår sammen med elever fra højskolens anden linjen, Livsstilslinjen, og i både undervisning og fritiden vil du møde mennesker, som står overfor forskellige udfordringer i livet. På den måde er der masser af mulighed for socialt samvær og spændende læring både internt på linjen og på tværs af linjerne.
Indkvartering - eget værelse med bad og toilet
Som elev bliver du indkvarteret i et af vores fire elevhuse, hvor du får dit eget værelse med bad og toilet. I hvert af husene er der bl.a. et fælles køkken, vaskerum og opholdsstue. Derudover har vi en lang række fine faciliteter, som dækker dine dagligdags behov.
Omgivelser og faciliteter
Højskolen ligger direkte ud til en smuk badesø, og vi har direkte adgang til store arealer skov og naturområder og dermed masser af muligheder for at bruge naturen til rekreation af både krop og sind. Som elev har du som udgangspunkt eget værelse med bad og toilet.

Fagene på Trivselslinjen
Obligatoriske fag
Undervisningen er naturligvis en central del af hverdagen på Skærgården. Her har du mulighed for at opnå større viden og indsigt og samtidigt øge dine færdigheder på mange forskellige planer.
I undervisningen såvel som i det daglige liv på højskolen vil du møde andre, som - måske ligesom du selv - står overfor udfordringer i livet. Den fælles dialog og erfaringsudveksling giver mange en fornemmelse af ikke at stå alene i arbejdet med at skabe positive forandringer.
Personlig udvikling, fællesskab og trivsel
En række fag har fokus på den personlige udvikling, forandring og trivsel. Her vil du bl.a. kunne få indsigt i forskellige psykologiske teorier, få en større forståelse af dig selv og andre og lære, hvordan du kan skabe positive forandringer i dit liv, fx. ved at bryde med uhensigtsmæssige vaner. En del af undervisningen handler også om fællesskabet og om filosofiske og eksistentielle spørgsmål.
Idrætsfag
Uanset om du har behov for at tabe dig eller ej, har du mulighed for at vælge mellem en række idræts- og bevægelsesfag. Undersøgelser viser nemlig, at vores individuelle sundhed og trivsel i høj grad afhænger af, om vi er fysisk aktive. I idræts- og bevægelsesundervisningen får du mulighed for at vælge motionsformer og aktivitetsniveauer, som passer dig og din fysiske form. At finde bevægelses-friheden og glæden er centralt for idrætsundervisningen på Skærgården.
Kost og sundhed
En øget bevidsthed og viden omkring kost kan være stærkt medvirkende til øget trivsel og er samtidigt et vigtigt redskab i forbindelse med vægtregulering, hvad enten det drejer sig om vægttab eller om at komme sig. Samtidig er kosten også en vigtig energikilde til både de mentale og fysiske aktiviteter. Vi har derfor forskellige fag, der handler om kost og ernæring, både i praksis og i samfundsmæssigt og historisk perspektiv. Vi underviser i ernæringsrigtig madlavning og i den gode smagsoplevelse, som bl.a. handler om at lave forskellige produkter fra bunden.
Kreative fag
Højskolen tilbyder også undervisning i kreative værksteds-fag, hvor du får mulighed for at udfolde dine evner under kyndig vejledning fra højskolelærerne. Men der er også mulighed for at arbejde mere selvstændigt med forskellige udtryksformer og materialer.


Morgensamlingen er vores fælles start på dagen og foregår normalt i foredragssalen. Vi begynder med en sang eller tre, får fælles informationer og tager derudover bl.a. dagsaktuelle emner op, hvad enten de vedrører livet på højskolen eller i det omgivende samfund. Den enkelte morgensamlings indhold præges i høj grad af den enkelte undervisers kompetencer
Morgensamlingen afsluttes med en fysisk aktivitet, så vi får kroppen i gang. Måske går vi en tur, måske leger vi en leg, måske hopper vi i søen eller sejler i kanoerne, måske tager vi en sneboldkamp - mulighederne er mange.
Undervisere: Vibeke Lundbo, Almind Spelling-Sørensen & Michael Møller Andersen
Liv og Læring er et helhedsorienteret fag, som handler om at blive lidt klogere på os selv og på hinanden. Vi vil hen over foråret komme ind på mange forskellige tanker og teorier, som kan hjælpe os med at sætte ord på, hvem vi er, hvordan vi lærer, og hvordan vi udfolder os i verden på en bæredygtig måde.
Undervisningen er en kombination af teoretiske oplæg, dialog på holdet, refleksioner i grupper samt individuelle øvelser. Her er der plads til at reflektere, diskutere og filosofere over nogle af de store spørgsmål - men altid med udgangspunkt i det almindelige liv.
Underviser: Michael Møller Andersen
Litteratur:
Coaching og kunsten at leve, Ole Vadum Dahl, Borgen 2006
7 gode vaner personligt lederskab og livskraft, Stephen R. Covey, Schultz, 2006
Kaizen et lille skridt kan ændre dit liv, Robert Maurer, Borgen, 2006
Født vinder transaktionsanalyse med gestalteksperimenter, Muriel James & Dorothy Jongeward, Borgen, 2001
Følelsernes Intelligens, Daniel Goleman, Borgen, 1997
Kast lys over skyggen, Debbie Ford, Borgens Bogklub, 2001
Coaching, Sofia Manning, Aschehou, 2004
Den analytiske psykologis grundlag og praksis, C. G. Jung, Gyldendal, 1993
Udviklingspsykologiske teorier, Espen Jerlang (red.), Socialpædagogiks Bibliotek
At give og tage imod kritik, Guro Øiestad, Dansk Psykologisk Forlag, 2007
Slået af indsigt, Jill Bolte Taylor, Borgen, 2009 - se www.ted.com
Skæld ud på Gud, Preben Kok, Informations forlag, 2008
101 ting jeg gerne ville have vidst da jeg blev gift, Linda og Charlie Bloom, Borgen, 2004
Kunsten at elske, Erich Fromm, Gyldendal, 2002
En mor bliver til, Daniel N. Stern, Hans Reitzels Forlag, 2001
Følelsernes Alkymi, Tara Bennett-Goleman, Borgnes Bogklub, 2002
Sjælens fem Rytmer, Gabrielle Roth, Aschenoug, 2003
Gud har en drøm, Desmon Tutu, Aschehoug, 2004
Den tredje tilstand - religionspsykologi, Lars Bo Bojesen, Gyldendal, 1996
Munken og Filosoffen - Buddhismen i dag, Jean Francois Revel & Matthieu Richard
Det gode liv indføring i livsfilosofi, Mogens Pahuus, Gyldendal, 1998
At stå i det åbne- dannelse gennem filosofisk undren og nærvær, Finn Thorbjørn Hansen, Hans Reitzels Forlag, 2008
Selvets Verden, Jan Brødslev, Gyldendals Akademiske, 2008
Ted.com - fuld af inspirerende foredrag
- Se Dan Gilberts tale om lykke
Tal Ben-Shahar taler om positiv psykologi
Mange Intelligenser - læs mere her på DR2 - og tag evt. en test
Den Grimme Ælling - Se Disney-versionen her
Hør H.C. Andersens eventyr Skyggen
Se et agern blive til et lille egetr
Susan Cain taler om værdien af at være introvert - på TED
Yderligere Links og Litteratur:
Om FLOW-teorien
Flow og engagement i hverdagen, Mihaly Csikszentmihalyi, Dansk Psykologisk Forlag, 2005
Selvets udvikling, Mihaly Csikszentmihalyi, Dansk Psykologisk Forlag, 2008
Flow og fordybelse, Frans Ørsted Andersen, Hans Reitzel, 2006
Mihaly Csikszentmihalyi fortæller om udviklingen af Flow-teorien (video på engelsk på ted.com).
Om teorien om de Mange Intelligenser
Mange Intelligenser - læs mere her på DR2 - og tag evt. en test
Se kort film om Mange intelligenser fra UniverseResearchLab
Om Jungs typologier og MBTI-test
Forståelse fremmer samtalen, Preben Grønkjær, Gyldendal, 2004
At lykkes, Martin Seligman, Mindspace 2011
I fællestimen arbejder vi med fællesskabet på højskolen.
60 mennesker under samme tag, opdelt i 4 elevboliger kræver sit af den enkelte.
Timen har som mål at medvirke til at støtte den sociale trivsel og demokratiske dannelse blandt eleverne.
Midlerne er mange:
- Fællessnakke om dagligdagen
- Husvis gruppearbejde med udgangspunkt i behovet for fælles regler
- Opgaver om fordomme, konfliktløsning, gruppedynamik
- Husudfordringer, hvor de enkelte huse skal arbejde med en udfordring og præsentere resultatet for de andre
- Forberedelse af åbent hus-arrangement. Alle elevhusene skal på skift arrangere et åbent hus-arrangement, hvor de inviterer de tre andre huse på besøg.
Underviser: Almind Spelling-Sørensen
TRIVSEL handler om at blive klogere på, hvad det vil sige at trives. Hvad skal der til, og hvordan kan vi tage aktivit hånd om at skabe trivsel for os selv - og for andre.
I Trivsel 1 gennemgår vi udvalgte teorier, modeller og værktøjer fra psykologien og fra lærings- og udviklings-teorien. Det giver os forhåbentligt større indsigt i og forståelse for os selv og andre, og målet er at du bliver (endnu bedre) i stand til at skabe trivsel i dagligdagen.
Faget forløber over 5 moduler med følgende overskrifter:
- Lykke vs. trivsel
- Sundhed og Helbred
- Udvikling og læring
- Det der virker
- Flow og fordybelse
Undervisningen er en vekselvirkning mellem teoretiske oplæg, dialog og enkle øvelser og opgaver.
Trivsel 1 er obligatorisk for nye elever - og rutinerede må også gerne være med (igen).
Underviser: Michael Møller Andersen
I dette fag bliver der arbejdet med at træne de mentale muskler og se på, hvad der skal til for at skabe mental sundhed. Vi vil bl.a. komme ind på, hvordan vi taler til os selv og hvilke overbevisninger, vi har om os selv og verden. Vores indre dialog og vores tanker påvirker i høj grad vores balance og trivsel. Vi kommer også til at arbejde med værdier, styrker og projektioner. En del af faget omhandler også at se på vores drømme og ønsker for fremtiden. Så der vil blive tid til at reflektere over, hvordan vi hver især kan støtte os selv i at gå den retning, der giver mening og skaber glæde for den enkelte.
I vil undervejs blive introduceret til forskellige teorier og øvelser, som vi sammen vil reflektere over. Derudover vil der være øvelser, der kan arbejdes med individuelt og i små grupper.
Underviser: Marie Dalgaard
Valgfag (eksempler)
OBS: Valgfagene varierer henover året.
Du kan ikke forvente at alle tilbud er i skemaet.
Hvad er kreativitet? Hvordan kan vi forstå de kreative processer? Og hvordan kan vi stimulere vores kreativitet, så vi får skabt noget nyt?
Disse spørgsmål vil vi søge svar på igennem forskellige teorier og modeller – samt ved at gå ind i de kreative processer i praksis.
Vi vil hen over perioden arbejde hen imod et konkret produkt, som vi kan præsentere i den sidste undervisningstime.
Deltagerne tager hver især udgangspunkt i former og teknikker, som de allerede har erfaringer med, og arbejder selvstændigt med processen. Undervejs er der mulighed for sparring på processen af underviseren.
De kreative udtryk kan være i form af tekst, fotografi, tegning, musik, digitale udtryk mv. Hver undervisningsgang vil bestå af teori, praksis og refleksion over praksis.
Underviser: Michael Møller Andersen
Mindfulness handler om at være opmærksom på det, der sker lige nu, uden at ønske, at det skal være anderledes. Det handler om at vågne op til det liv, du har lige nu. Ikke det liv, der har været, eller måske vil komme.
Mindfulness er desuden en træning i en venlig indstilling - både overfor dig selv og andre og hjælper dig til at rumme dine følelser, så du med øvelse kan skabe mental ro, klarhed og balance.
Jeg vil undervejs guide dig gennem forskellige meditationer enten siddende eller liggende.
Vi vil i undervisningen sætte tempoet helt ned. Jeg sætter stille og roligt musik på, så vi kan træne os selv i at være nærværende.
Undervisningen foregår i multirummet på børneskolen og vil være en blanding af teori og praktiske øvelser.
Underviser: Marie Dalgaard
Yoga forener krop og sind og skaber harmoni mellem krop og sind. Du vil opleve at få en større kropsbevidsthed, og bliver mere opmærksom på de signaler kroppen sender dig.
Vi arbejder med åndedrættet, som skal hjælp os længere ud i øvelserne.
Yoga vil virke afstressede, styrkende og vil smidiggøre din krop.
Yoga handler ikke om at kunne nå sine tæer, men derimod om, hvad du lærer på vejen derned.
Du vil blive guidet stille og rolig igennem øvelserne, og der vil blive taget hensyn alt efter hvor du er.
Underviser: Connie Maul
I Trivselsfag II bygger vi bl.a. videre på emner fra faget Livskundskab og Trivselsfag I. Gennem praktiske øvelser og dialog arbejder vi mere konkret med, hvordan vi kan øge vores trivsel i hverdagslivet. Her er der plads til at sætte ord på livet - og måske handling bag ordene. Også her lærer vi af hinandens erfaringer og af den ekspertviden, som findes på området.
Faget er bl.a. baseret på positiv psykologi, og det centrale spørgsmål i undervisningen er, hvad trivsel er, og hvad vi selv kan.
Underviser: Michael Møller Andersen
Se link-samling under faget Liv og Læring
Raku er en måde at brænde keramik på, og rakuteknikken er en gammel japansk brændingsmetode.
Først skal leremnerne formes ved brug af pladeteknik, pølseteknik eller den frie fantasi til at skabe en skulptur.
Derefter skal leremnerne forglødes i en almindelig ovn.
Efter forglødningen glaseres leremnerne i den ønskede glasurfarve, hvorefter leremnerne brændes i en specialisoleret tønde ved hjælp af en gasbrænder.
Ved raku krakelerer glasuren, hvilket giver et unikt udtryk, og man ved ikke hvordan resultatet bliver på forhånd.
Raku brænding er ild, røg, spænding og trylleri.
Underviser: Connie Maul
SOFT er et lavintens fag, hvor træning og bevægelse foregår på en skånsom og blid måde suppleret med nødvendige forklaringer om hvordan og hvorfor. Man kan dog stadig ”risikere” at få sved på panden, men det er fordi hele kroppen arbejdes igennem. Træningen skal opleves som behagelig både undervejs og efterfølgende.
SOFT foregår i stor stil på og med en stol som redskab. Derudover indgår der også elastikker, håndvægte, store bolde m.m. Noget af træningen vil foregå på gulvet, men hvis man ikke kan komme ned/op fra gulvet findes der altid alternativer.
SOFT er i perioder på skemaet to gange om ugen. Da er timerne opbygget, så der enten er fokus på kredsløbstræning eller på styrketræning.
SOFT er tilpasset og tilsigtet de elever, hvor kroppen kan volde problemer på den ene eller anden måde. Det kan være man lider af KOL, fibromyalgi, hjerteproblemer etc. Det kan være, at høj vægt eller alder sætter sine naturlige begrænsninger for større fysiske udfoldelser. Endelig er SOFT en mulighed for at starte roligt ud på et højskoleophold fyldt med motion.
Underviser: Anne Lund Rasmussen
De fleste af os har tegnet og malet som børn - nogen stoppede, da de fik andre interesser, mens andre har holdt fast i at skabe billeder. Om du hører til de første eller de sidste betyder ikke noget her. Alle kan være med! Som udgangspunkt kan du forvente at male ET færdigt maleri i løbet af 6 uger. Der undervises i farveblanding, materialelære og maleteknik.
Underviser: Bonnie Vestervig
Her er det vi skal være kreative og samtidig få et indblik i, hvordan fødevarer fremstilles. Vi laver pølser, som spegepølser eller vores middagsmedister. Oste af forskellige typer, sennep, kryddersalt, krydder snapse er vi ofte producenter af, og nogle gange har vi forsøgt os med at knække koden til fremstilling af øl.
Vi skal sanke (indsamle) årstidens produkter i området, som vi anvender i produktionen eller konserverer med de forskellige metoder til senere brug.
Så har du en madhåndværker i maven og har lyst til at lære at lave egne produkter i højere grad, så er madværkstedet sikkert noget for dig.
Madværkstedet er i nogen grad sæsonpræget, og nu går vi mod julen og vinteren, hvilket det så vil bære præg af.
Underviser: Anne Merete Markussen
I praktisk madlavning arbejder vi ud fra det undersøgende, sanselige og det kreative i at lave mad, men hvis du er lidt mere til frikadellesløjd er du også velkommen. Vi taler om, og erfarer hvordan de enkelte produkter spiller sammen, hvilke egenskaber de har, og hvordan man kan ændre en opskrift til en måske mere sund udgave.
Vi vil lave mad til alle måltider i løbet af dagen, så du bliver præcenteret for hvordan man bager et godt brød, ideer til mellemmåltider, salater til hovedmåltiderne, hvad betyder stegemetoder af kød, eller hvordan laver man en go sovs, eller velsmagende frikadeller. Fusionsmad, men også mormor mad, med vægt på årstidernes råvarer. Altid med udgangspunkt i ernæringsrigtigt og sund mad for alle, og til alle.
Der er plads til masser af indspark og udfoldelse i vores køkken.
Vi kan desværre ikke være mere end 12 i køkkenet ad gangen, så der er rotation i valg af faget. (Efter 6-7 uger)
Underviser: Anne Merete Markussen
Er faget der forbereder dig til tiden efter højskolen, og primært rettet på udbygning/fastholdelse af vægttab også efter hjemkomsten.
Temaerne er f.eks.
- En kort gennemgang af de mange medvirkende årsager til overvægt, herunder hvad den nyeste forskning peger i retning af.Forandringshjulet
- Hvordan skabes, ændres og fastholdelse vaner.
- Motivation: skabelse og fastholdelse af motivation
- Forudse risikozoner for tilbagefald og forebyg tilbagefald samt håndtering af tilbagefald
- Ressourcearbejde
- Hvem skubber og bremser dit livsstilstog
- Tips og tricks: praktiske hjælpemidler til fastholdelse af motivationen: internet, apps til smartphones o. lign.
- Geniale koststrategier
Vurder informationsstrømmen af sundhedsråd, fordele og ulemper ved forskellige kure, herunder slankeoperationer set i forhold til livsstilsændring
Underviser: Klaus Olsen
Dette er faget, hvor vi arbejder bredt omkring psykologien bag ved overvægt og livet med overvægt samt eventuel modstand mod forandring.
Temaer som
- Er det en spiseforstyrrelse, eller er det dårlige vaner, og hvornår er det en spiseforstyrrelse.
- Kan man tale om afhængighed af f.eks. sukker og evt. medafhængige
- At finde ressourcerne i sig selv (ud fra teorierne i Narrativ psykologi)
- Stigmaer, hvordan kan du forsøge at gøre op med stigmaer bl.a. med udgangspunkt i Irvin Yaloms frk. Fed (Eksistentiel psykologi)
- Kognitiv psykologi - sammenhængen mellem tanker, følelser og kropslige reaktioner på oplevelser.
- Hvordan tackler jeg mine omgivelser i forhold til vægten generelt og i forhold til livsstilsændring.
- Hvordan kommunikere jeg mine behov, så jeg bliver forstået.
Vi går i dybden med forandringshjulet, ambivalens, livsstilstog etc. med udgangspunkt i øvelser fra bogen motivation til forandring
Underviser: Klaus Olsen
I DGI-huset i Herning, er der rig mulighed for at få sig rørt både på land og i vand. DGI-huset rummer et stort område med forskellige bassiner og redskaber til træning i vand samt et flot træningscenter med mange maskiner.
OBS: Man får udleveret DGI-billetten på højskolen, men står selv for at komme til/fra DGI-huset i Herning på enten cykel eller i bil!
Denne time er kun for begyndere i et motionsrum og for jer der skal have lidt hjælp til at komme i gang pga. fysiske skavanker.
En stor del af timen vil være selvtræning, hvor I på skift eller i mindre grupper kan få den nødvendige hjælp og vejledning. Ud over træningsredskaber og maskiner vil vi benytte lette håndvægte, måtter, store bolde, elastikker m.m.
Undervejs i træningen vil der være korte men meget relevante teoretiske oplæg.
Medbring gerne vand, et lille håndklæde og din notesbog.
Underviser: Anne Lund Rasmussen
Naturen har stor betydning for menneskets fysiske og psykiske velbefindende. Ophold i naturen virker afstressende, styrker vores immunforsvar og søvnkvalitet og udendørs aktiviteter synes også at styrke vores psykiske velvære og humør. I faget ”Naturtræning” styrkes vi både fysisk og psykisk. Faget bygger på et samspil mellem motion, naturen og fællesskabet. Faget foregår i den meget smukke og varierende natur omkring højskolen. Fagets fokusområder er: Sanser, kraft, puls, balance, relationer og leg.
Det er et træningsfag der tager hensyn til individuelle behov og begrænsninger. Belastningen er moderat, men faget vil dog indeholde gang i terrænet/væk fra stierne, udfordringer til kroppen, sved på panden, brug af naturens materialer og beskidt tøj/sko og hænder må forventes.
Når faget er i skemaet som en dobbelttime, vil anden time ofte indeholde aktiviteter som gåture, stillegang, stavgang, intervalgang og måske et bål og et krus the til at lune os på til slut. Anden time kan også indeholde muligheden for at snakke om og arbejde med individuelle træningsprogrammer og tilpassede øvelser.
Naturtræning kræver at du er frisk på at møde op i al slags vejr i praktisk tøj/sko.
”Uanset hvad der sker i verden med mig eller andre, er naturen altid dér, og den fortsætter sin gang. Det giver en følelse af sikkerhed, når alt andet er kaos. Bladene falder af og nye vokser ud, og et eller andet sted findes der en puls, som altid slår” (citat fra DGI´s Naturtræning)
Underviser: Anne Lund Rasmussen
Dans er en samværsform, der ikke bare udvikler gode ben og koordineringsevne. Dans giver også masser af humør, glæde og så er den med til at udvikle kursisternes evne til at samarbejde. Det handler ikke kun om at lære trin og takt, men også bare om at turde at danse.
Du vil lære følgende danse:
• Vals
• Quickstep
• Cha cha cha
• Jive
Underviser: Connie Maul
I faget Kreativt Værksted vil du komme til at arbejde med forskellige materialer og metoder for at kunne frembringe netop dit helt unikke udtryk. Faget bliver suppleret med en fast aften, hvor der også vil være mulighed for at arbejde i det kreative rum.
Underviser: Bonnie Lykke Vestervig
Motion udendørs, hvor vi bruger naturen.
Vi er ude i al slags vejr.
Vi træner funktionel træning og bruger vores egne kroppe som redskaber i øvelserne.
Underviser: Knud Clausen
Qigong er kinesiske helseøvelser, som ofte bliver anvendt i forbindelse med den alternative kinesiske medicin og anvendes både forebyggende, styrkende og helbredende. Qigong betyder energitræning eller at arbejde med energi.
Det gennemgående træk ved øvelserne er, at vi laver øvelserne langsomt, kontrolleret og afslappet. Vi øver os i at være mentalt til stede og blive klar over hvad øvelserne er godt for.
Derudover giver de rolige bevægelsesmønstre kombineret med en lang og dyb vejrtrækning en større mængde ilt til kroppens celler. Øvelserne styrker muskler, sener, nerver og blodcirkulation. Endelig har qigong en beroligende og afstressende virkning, som giver en indre ro.
Underviser: Marie Dalgaard
HitFit er en højintens forbrændingstime med god energi og danseglæde. Marianne Eighil har skabt konceptet og har lavet koreografi til forskellige hit numre fra de forskellige årtier - fra 50´erne og op til nu.
Det handler ikke om, at danse perfekt. Det handler om, at have det sjovt og gerne synge med på numrene. Selvom der er gang i den, kan niveauet tilpasses. Koreografierne er forholdsvis simple, så vi hurtigt kan komme i gang. Så en glad og varm dansetime, hvor både pulsen og humøret ryger i top.
Underviser: Marie Dalgaard
Her tager vi ind til Herning svømmehal til en omgang sund og sjov træning i vandet.
Vi samles på højskolens p-plads, så vi kan arrangere kørelejlighed, da I selv skal sørge for at komme derind.
Ved træning i vand forbrænder vi mere energi pga. af vandmodstanden og opdriften, end hvis vi lavede tilsvarende øvelser på land. Det føles ikke hårdt og ser ikke særlig energikrævende ud, men vi får styrket alle kroppens muskler fra top til tå på en skånsom men effektiv måde.
I kommer til at laver forskellige øvelser både med redskaber (håndvægt, slanger, plader osv.) og uden redskaber hvor blot vandet bruges som modstand. Hvor hårdt det skal være, er op til dig selv. Vi krydrer indimellem timerne med lidt aquadance, boldspil og små konkurrencer.
Husk en 20’er til opbevaringsskabene.
Underviser: Marie Dalgaard
Eksempel på skema
Hent eksempel på et skema for en 6-ugers periode her til højre.
Vi gør opmærksom på at udvalget af valgfag varierer hen over året. Andre fag er gennemgående.
Et skema består af en række obligatoriske fag og en række valgfag. Desuden tilbyder vi forskellige frivillige aktiviteter i eftermiddags- og aftentimerne. Når du starter på højskolen, bliver du præsenteret for periodens skema og fagtilbud, hvorefter du sammensætter dit eget skema.
Du skal have min. 21 undervisningstimer om ugen - men du må gerne have flere.
Der er mødepligt til undervisningen.

Erfaringer fra trivselslinjen
Indkvartering

Indkvartering på højskolen foregår i et af vores fire elevhuse, hvor du får eget værelse med bad og toilet. Dermed har du mulighed for at trække dig tilbage fra det sociale liv, når du har brug for det. Du kan læse mere om det fælles liv på højskolen under menuen Livet på højskolen ovenfor.
Fuldtids- eller dagelev
På Trivselslinjen kan du vælge mellem at være fuldtidselev eller dagelev.
Som fuldtidselev har du dit eget værelse med toilet og bad samt adgang til vaskefaciliteter, te-køkken, fjernsynsstue mv. Undervisningen, ture og alle måltider er inkluderet i prisen. Som fuldtidselev har du rig mulighed for at nyde godt af det sociale liv om aftenen og i weekenden.
Som dagelev bor du i dit eget hjem og møder ind til morgensamlingen på højskolen kl. 8.30 alle hverdage. Efter morgensang- og motion modtager du undervisning hen over dagen. Undervisning, ture og det varme middagsmåltid samt formiddags- og eftermiddagsforfriskning er inkluderet i prisen.
Langt de fleste elever på højskolen er fuldtidselever.